Tuesday, December 31, 2013

TD25 : Segera lagi menyihatkan

Anda student?
Anda keseorangan di rumah?
Anda tak tahu masak?

Ok, antara dalam golongan2 ni mesti suka makan Maggi kan? Ye la, kalo bukan Maggi pun, Mi Sedaap ke, Mi Ruski ke, Mi Mamee ke.. ape-ape je lah asalkan makanan segera yang hanya 2 minit je penyediaannya.

Korang tahu ke kenapa mi segera ni tak elok? Ke sebab trending? Bila orang cakap tak elok, kita pun cakap tak elok.. Ok, ni pencerahannya :

- Makanan segera mengandungi kandungan garam (sodium) yang sangat tinggi. Satu paket boleh mencecah sampai 1100 - 1305 mg Sodium. (kita disarankan utk amek sodium maksimum sampai 2400 mg je)
- Makanan jenis ni merupakan makanan yang diproses, di mana ia telah ditambah dengan pelbagai bahan pengawet. Bahan pengawet ni bahan kimia, jadi akan ade kesan sampingan terhadap organ-organ dalam badan.
- Makanan segera ni mengandungi lemak trans, iaitu lemak yang paling tak elok.
- Makanan segera ni tak seimbang, sebab benda yang perlu diambil sedikit, dibanyakkan (contoh, sodium) dan benda yang perlu diambil lebih, dikurangkan (contoh, serat).

Maka, marilah kita sama-sama melihat cara terbaik utk ubah suai (modified) makanan segera kita ni untuk menjadi lebih sihat.

Ni antara bahan-bahan Mi Sedaap Goreng Kriuk2.
Apa yang ditambah ialah, kobis dan cili.
Kalau rajin lagi, boleh letak bawang sikit.

TADAAA!!
Inilah hasilnya, Hi-Fiber Mi Sedaap!
Meriahkan hidangan anda dengn sayur-sayuran utk menjadikan
mi segera anda lebih SEIMBANG!

Diskusi dan ulasan terhadap menu yang diubah suai di atas :
1. Jika anda membuat 2 paket mi, gunakan perencah yang serbuk tu 1 paket je.
2. Lebihkan sayur-sayuran untuk stabilkan rasa dan untuk rasa cepat kenyang disebabkan ada kandungan serat (ade sesetengah orang yg tak suka sayur, bila ada sayur mesti ade tendency utk dia makan sikit.. haaa.. taktik menjadi!)
3. Tambahkan bawang dan cili atau apa-apa bahan untuk bagi penambah rasa asli instead korang guna sampai 2 paket perencah serbuk)
4. Jangan tambah minyak masak, guna je minyak bijan yang disediakan.
5. Kalau buat Mi Segera versi sup, buat seperti biasa dengan tambahkan sayur-sayuran seperti kobis, sawi atau tomato. Yang paling penting, jangan hirup sluurpp2 sampai habis kuahnya (ni bagi yang nak kawal kandungan garam dan lemak)
6. Elakkan tambah telur sebab dalam mi tu dah ada protein yang cukup, dimana terdapat telur dah kat dalam mi tu (ni nak elakkan pengambilan kuning telur yang tinggi kolestrol dalam satu waktu makan)
7. Kenapa tambah sayur? Sebab ada kandungan serat (fiber) dan vitamin. Barulah seimbang!

"jika yang segera itu ambil masa 2minit, yang sihat itu hanya tambah beberapa saat"

No comments:

Post a Comment